Bytt dekk i tide!

Har du noen gang tenkt på at dekkene på campingvognen har noe å si for hvordan du vil oppleve en real langtur? Hvis ikke, da er tida inne nå!

IMG_0344IMG_0345Hvis du begynner å legge merke til hva slags dekk mange campister har på både bobiler og vogner, så kan du bli skremt. Særlig på vogner. Fordi dekkene ikke blir så fort slitt, er det mange som lar være å bytte dekkene. Ofte er det disse sparte kronene som kan bli skikkelig dyrt...

Se nærmere på dette dekket. Øverst har du dimmensjonen. Den skal du finne i vognkortet til vognen. 195/70-15 C er et dekk som er lett lavprofil (82 er normal). Enkelt fortalt betyr det at dekket er 195 mm bredt og at sideveggen er 70 prosent av dekkbredden. Altså jo lavere tall, jo lavere dekk i forhold til bredden.IMG_0347 I dag er ikke 70-profil spesielt mye lavprofil, men det betyr likevel at veggen blir litt lavere enn et standarddekk. Det betyr igjen at det er større sjanse for at veggen klarer å være tilstrekkelig stiv. I et C-merket dekk som her, er dekket forsterket til 8-lag med stålcord. Primært er dette for at dekket skal bli enda stivere og klare å holde enda høyere vekt.  Tallene du ser 104/102 er lasteindeksen. Disse tallene finner du også i vognkortet dit. På denne vognen hvor totalvekten er 1600 kg, skal lasteindeksen være 99. Det vil si at disse dekkene klarer jobben med god margin.

IMG_03498-lags dekk har også en fordel til, nemlig at de tåler litt mer mekanisk skade, som for eksempel et møte med en kanstein eller spiker. For ekstra beskyttelese kan Tyre Protection (eller tilsvarende) være verdt et forsøk,  særlig om du kjører langt med vognen.

Her ser du også at indeksen gjelder ved 65 PSI, altså 4,5 bar. På denne vognen er det anbefalt fra produsent med 58 PSI, 4,0 bar.  Sørg for at du har så høyt lufttrykk som produsenten anbefaler, men ikke mer enn hva maks merkingen på dekket er...

For noen år siden møtte jeg en kar i Danmark - en annen nordmann. Han forsklarte at hans svenske vogn var svært ustabil. Han hadde splitter nye dekk, men med for lav lasteindeks. I tillegg hadde han 28 PSI i dekkene, hvilket er alt for lite. Da dyttet til vognen rett over akselen, sviktet faktisk dekkveggen slik at vognen beveget seg, selv om dekkbanen sto stille. Økt lufttrykk gjorde den mer stabil, men ikke så stabil som den ville blitt med riktige dekk.

jekk - Kopi

Alder på dekk er viktig, som det er på bil. Gummien blir stiv, selv om dekkene er tilsynelatende uten slitasje. Selv byttet jeg disse dekkene - Semperit - etter fem år. Da hadde dekkene rullet cirka 30 000 kilometer. Rett nok var det mulig å se slitasje, men svært lite. Årsaken til byttet er først og fremst for å få friske dekk uten skader og som ikke har stått ute i fem år. Jo eldre dekkene blir, jo større sjanser for å få sprekker. Og med sprekker eller andre svakheter så øker sjansene for at du blir en av dem som punkterer på landeveien. Sjansen for at du først oppdager punktering etter at dekket er kjørt i filler, er rett stor.

Du ser om du holder musepekeren over bildene hvordan du leser av alderen. I en avrundet firkant ser du fire tall. De to første indikerer uke, de to neste år for når dekket er laget. Og er det bare tre tall - kjør til nærmeste verksted for å bytte! Str vogna stille, så skal du selvsagt ikke bry deg om dette.

I  Tyskland er det også en betingelse for Tempo 100 at dekkene er maks 6 år.

avbalanse - KopiHvorvidt du vil avbalansere dekkene, velger du selvfølgelig selv. Det er strengt tatt ikke nødvendig, men jeg velger å gjøre det likevel. Tanken er at det koster lite, samtidig som at du reduserer små rystelser i vognen.