Oppgradert motor på campingvogn - Truma XT

For ti år siden trodde jeg ikke mine egne øyne da jeg oppdaget at jeg kunne få motor på campingvogna. At den kunne bli enda bedre, skjenket jeg ikke en tanke. Truma XT opplever jeg som et stort skritt videre.

TGruma2Jeg pensjonerte den gamle Truma SR etter ni år i tjeneste. Ikke fordi den var kaputt, men fordi den begynte å komme lyder som gjorde at jeg fryktet den ville trekke sitt siste sukk i en relativt nær framtid. Siden jeg ikke hadde lyst til å oppleve at det siste livssukket skulle komme mens draget sto innover på en trang parsell i Italia eller deromkring,så valgte jeg å bytte. Valget ble en Truma XT.

Ni år med egen motor

 

Truma3

Forskjellen på disse to movere, er selve teknikken.  Den gamle hadde tradisjonell motor med børster og gir.  Den nye er børstefri og derfor også uten det samme giret. Det gjør at det - i alle fall i teorien - er mindre som skal kunne gå i stykker.  Men det er ikke hovedforskjellen, i mine øyne.  Det er den meget bedre manøreringen.

 

trumaJeg tror - i alle fall per slutten av 2016 - at Truma XT er den eneste motoren uten børster i sitt slag. Til gjengjeld er den heller ikke den billigste. Jeg betalte våren 2016 20 000 DKK for å få den montert, alt inkludert.

Det gamle system fungerte helt flott, i allefall etter litt øvelse. Kjøre framover er helt enkelt å trykke på en knapp, for å svinge måtte du stanse først, deretter svinge. Svingen tok du enten ved å kjøre det ene hjulet framover, eller du kunne svinge ved å kjøre hjulene i hver sin retning. Da kunne du venne rundt på fem-øren.  I praksis betyr det at du må tenke litt mer på hvordan du skal manøvere deg fram linjer.  Start og stopp har en nøyaktighet på centimetere.

Med børsteløs motor kan du i mtosetning til børstemotoren, regulere farten helt trinnløst. Elektronikken i styringssystemet sørger for at hjulene går med slik hastighet at vognen går rett, selv når den støter på hindringer. Dette er faktisk veldig nyttig når du skal kjøre på en ujevn plen. Mens den gamle krevde stadige korrigeringer i retningen, styrer XT akkurat slik jeg ber den om. Aller best merker du dette når vognen skal opp på kile for å nivellere den side veis. Spesielt når jeg kjører inn på fastplassen min merker jeg det. Med den gamle svingte hele vognen når det ytrehjulet kom opp på kilen. Nå regulerer elektronikken ned farten på det andre hjulet slik at vognen holder retningen fjellstøtt. Helt utrolig!

Jeg elsker slike hjelpemidler! Også når jeg skal ha vognen på bilen,er den nye bedre. Først og fremst fordi det er mulig å regulere fartentrinnløst. Det betyr at jeg meget enkelt kan styre vognen helt nøyaktig rett på tilhengerfestet på første forsøk. Aldri er det heller noen fare for at jeg skal kjøre inn i støtfangeren, simpelthen fordi lav fart og presis motor gjør at du kan stanse med millimeters nøyaktighet - med litt trening.

Da jeg kjørte vognen ut i fra parsellen på Marina campingpark i sommer, gravde nesehjulet seg helt ned til akselen.  Jeg var klar til å lette litt på vekten, men ville forsøke. Faktisk dro den vognen gjennom sanden,selv om det var tydelig tungt.