Aida - blåser liv i gammelt bygg

For 90. gang er det opera i Arena di Verona i 2012. Også i år kommer Aida tilbake - slik den sannsyligvis gjør hvert eneste år. Uten Giuseppe Verdis legendariske opera fra det 19. århundre blir det liksom ikke liv i disse gamle steinene i Verona...

Aida (9)Aida (8)Da jeg i 2011entret tribunen i denne steinkolossen, var det med ærefrykt. Ikke en gang i mitt liv har jeg klart å høre på en hel opera. Kontrasten mellom å komme rekende med campingvogn tilItalia og svinge innom en opera, er unektelig en smule stor. For ikke å si enorm. Etter denne kvelden ble jeg om ikke omvendt, så er i alle fall et grunnlag for noe annet lagt.

 Se nærmere på den 2000 år gamle byningen her

 

Aida (7)Jeg kjenner jeg begynner å grøsse på ryggen selv når jeg skriver dette et godt halv år etter at jeg var på forestillingen. Selv om opera er opera, så er det ikke det. Fordi opplevelsen er formiddabel inne i denne steinsalen. Tenk at her er ikke en eneste mikrofon - bortsett fra den konferansieren bruker for å fortelle om pausene. All lyd er akustisk, inkludert både sang og instrumenter! Her er akustikken så god at du hører publikum rasler 100 meter unna deg. Da blir det ekstra utrolig at alle klarer å sitte musestille mens stemmene tryller fram sangen i den andre enden av arenaen.

 

Aida (2)Aida (6)Det har ikke vært i mine tanker, men da vi noen dager seinere traff noen italienske venner et annet sted i Italia og fortalte vi hadde vært på Arena di Verona, opplevde vi noe vi var helt uforberedt på. Nemlig at kvinnen begynte å nynne til Aida. Enda litt senere presenterte hun oss for en venninne - og fortalte at vi hadde vært på Aida. Hva gjorde venninnen om ikke å nynne til Aidia mens ansiktet spilte musikken og øynene  truet med å trille ut av hodet!  Italienernes opplevelse av opera - og Aidia i særdeleshet - er av en annen verden enn vår.

 

Sikerhetsoppbudet rundt forestillingen er også imponerende. Utenfor arenaen sto det en stort mobilt sykehus, flere ambulanser, masse politi og flere brannbiler. Her blir intet overlatt til tilfeldighetene.

 

 

Aida (3)Aida (4)Enda mer overraskende er hvordan de bygger scenen. Her går det opp til fire operastykker etterhverandre. Altså at de bytter kulisser hver eneste dag. Derfor er det rigget med en byggkran på siden av bygget. Denne heiser kulissene over veggene og inn. Tenk for et arbeid - hver eneste dag!

 

Aida (10)